Zróbmy sobie porno. XConfessions i crowdsourcing

Przeczytasz w 6 minut Crowdsourcing
Autor 9 października 2017

Jeśli podpytać nastolatków spod bloku, skąd wiedzą coś o seksie, oprócz chichotów można usłyszeć, że z porno. Erika Lust zamierza zmienić to przy pomocy… porno. XConfessions to projekt, w którym internauci dzielą się swoimi fantazjami na potrzeby scenariuszy. Czysty crowdsourcing kina XXX w służbie społecznej.

Lust czyli pożądanie

Mówi się o niej “pionierka europejskiej pornografii alternatywnej”. I choć reżyserek kina dla dorosłych jest sporo, to właśnie jej nazwisko najczęściej wywołuje wypieki na twarzy. Erika Lust (Sztokholm, 1977) studiowała politologię na uniwersytecie w Lund specjalizując się w zagadnieniach feminizmu i praw człowieka. To tam też dowiedziała się, że pornografię można traktować jako dyskurs, co stało się dla niej impulsem do działania. Swój pierwszy film The Good Girl (2004) opublikowała w sieci za darmo. W ciągu kilku dni został pobrany około milion razy. Zainteresowały się nią media, a ona sama utwierdziła się w przekonaniu, że potrzebna jest alternatywa dla mainstreamowego porno. Natychmiastowy sukces zachęcił ją do wkroczenia na poważnie w przemysł pornograficzny. Na swoim koncie ma wielokrotnie nagradzane produkcje –  Five Hot Stories for Her, Life Love Lust and Cabaret Desire. Ten ostatni, znany pod polskim tytułem jako “Siła pożądania” sprowadził w 2015 r. na telewizję TVN karę KRRiT w wysokości 200 tysięcy złotych.

erica-lust-wethecrowd

Oprócz kręcenia filmów krótko- i pełnometrażowych, pisze książki, prowadzi bloga oraz własny sklep z filmami, gadżetami i prezentami. Jej produkcje można oglądać na trzech platformach streamingowych – Lust Cinema, Erotic Films i XConfessions. Feministki pokochały ją jeszcze bardziej po wydaniu bestsellerowego przewodnika po świecie feministycznej pornografii: Good Porn. A Woman’s Guide. Tygodnik El mundo zaliczył ją do grona 50-ciu najbardziej wpływowych trzydziestolatek w Hiszpanii. I choć jej nazwisko łączy się często z hasłami “alternatywa”, “feministyczna”, “pornografia”, to ona sama często wspomina o swojej pracy jako tworzeniu filmów dla dorosłych w duchu indie.

Porno w służbie społecznej

Jedna trzecia treści w internecie to pornografia. Dostęp do darmowych serwisów oferujących filmy XXX jest łatwiejszy niż do profesjonalnej edukacji seksualnej. Już dzieci w wieku dziewięciu lat mogą zetknąć się z porno w sieci. Nietrudno zatem się domyślić, że to właśnie ono zastępuje rozmowę z rodzicami czy edukatorami. Erika Lust poprzez swoją twórczość chce zmienić porno z korzyścią dla dorosłych i dzieci.

Kino, które realizuje, jest tworzone z perspektywy kobiety, ale na pewno nie kierowane wyłącznie do pań. Jak przyznała w wywiadzie dla EksMagazynu:  Mówiąc krótko, moje filmy skierowane są do osób, którym podoba się erotyka (i to nie tylko w odważnym i bezpośrednim wydaniu). Do ludzi przestrzegających seks jako coś radosnego, zmysłowego, naturalnego, pełnego pasji, afirmującego, wspaniałego, namiętnego i nade wszystko sprawiającego przyjemność. Czyli jako coś bardzo odmiennego od sterylnej, przewidywalnej, mechanicznej, anatomicznej wersji seksu, jaką można zobaczyć w większości filmów pornograficznych.

Można powiedzieć, że jej filmy opierają się się trzech filarach: estetyki, wiarygodności argumentów i naturalności. Ten ostatni przywraca kobiecie w porno podmiotowość i przesuwa ciężar z przyjemności mężczyzny na przyjemność obojga (lub wielu) kochanków. Dla nieuważnych to strzał w powietrze: Kobiety lubią seks i nie jest to zboczenie! O społecznej odpowiedzialności Lust mówi się na wielu poziomach. Sam dobór aktorów i aktorek zróżnicowanych pod względem rasy, wieku czy budowy ciała wprowadza powiew świeżości w budowanie własnej seksualności.

erica-lust-wethecrowd
źródło: http://erikalust.com/lets-celebrate-diversity/

Erika Lust wraz z mężem Pablo Dobnerem stworzyła także projekt edukacyjny skierowany do rodziców i nauczycieli. “The Porn Conversations” ma przygotować ich na rozmowy z młodzieżą o pornografii. Na stronie można znaleźć pomocne materiały wideo oraz poradniki.

Dzięki temu coś, co do tej pory szeptem omawiano na przerwach lub w szatni, stanie się zwyczajnym elementem życia codziennego. Elementem budującym jednocześnie mocniejsze i zdrowsze więzi na linii rodzic-dziecko.

XConfessions – crowdsourcing fantazji erotycznych

Po premierze Cabaret Desire/Siły pożądania Lust otrzymywała mnóstwo wiadomości od fanów. Jedni pytali o to, jak to jest grać w porno, inni prosili o recenzję lub radę w sprawie własnych scenariuszy. Nie brakowało także fanowskiego uznania. Szwedka wpadła na pomysł, by stworzyć przestrzeń do anonimowej wymiany myśli, a jednocześnie inspiracji do kręcenia nowej serii. Tak w 2013 r. powstało XConfessions.

erica-lust-wethecrowd
źródło: http://xconfessions.com/film/coming-of-age

Lust wybiera fantazje erotyczne opisane przez użytkowników na stronie projektu, a następnie przenosi je na mały ekran. To zaś nic innego jak crowdsourcing scenariuszy od członków społeczności! W wywiadzie dla i-D wymieniła cztery czynniki, które wpływają na wybór danej fantazji. Są to: oryginalność pomysłu, możliwości kinematograficzne, różnorodność i wykonalność. Reżyserka podkreśla, że najważniejsze dla niej są emocje i autentyczność, dlatego one także są kluczowe w wyborze historii. Seks-spowiedzi publikowane są w różnych językach: przeważa angielski, ale pojawiają się też wyznania w języku hiszpańskim lub niemieckim. Sama Lust zachęca, by tych języków było jak najwięcej, tak by XConfessions stało się projektem prawdziwie różnorodnym.

Jakie przełożenie ma to na samą społeczność projektu? Wydaje się, że największym sukcesem jest moment, w którym fantazja staje się filmem. To jednak zaledwie czubek góry lodowej. Jednym użytkownikom wystarczy, że mogą podzielić się fantazjami na platformie. Inni będą zadowoleni, gdy kolejni zaczną komentować ich historie. XConfessions pozwala się zaangażować, prowadzić dyskusje na temat seksualności. To także miejsce, z którego można czerpać inspiracje i przenieść je do własnej sypialni.

W 2014 r. Natalia z bloga Proseksualna wspomniała: – Chciałabym, aby było więcej „społeczności” w społeczności. W sumie mogę powiedzieć, że połowa użytkowników wraca i czyta wyznania innych, komentuje, publikuje kolejne. Druga połowa wchodzi na stronę, wpisuje swoje fantazje i znika, wiedząc tylko, że ich sekrety nie są już tabu. I to też jest okay! Należy dodać, że przy całej promocji różnorodności i naturalności przez Lust, platforma jest moderowana. Nie pojawi się na niej wyznanie, które godzi w zasady Lust lub promuje zachowania z granicy legalności.

Jak dołączyć do XConfessions?

Pierwszy krok to utworzenie konta na platformie. Wystarczy adres e-mail i login, którego będziesz używać. Kolejny krok to wybranie formy abonamentu. Najtańszy kosztuje 19.95$ miesięcznie, najdroższy 99.95$ za rok dostępu. Każdy z pakietów oferuje:

  • Oglądanie i pobieranie wszystkich powstałych w ramach XConfessions filmów.
  • Nieograniczony streaming.
  • Dwa nowe filmy miesięcznie.
  • Jakość HD.
  • Czytanie i komentowanie wszystkich wyznań.
  • Dodawanie własnych fantazji.
  • Dostęp na wszystkich urządzeniach mobilnych.
  • Bezpieczeństwo i prywatność.

Ponadto otrzymuje się dostęp do materiałów dodatkowych, takich jak rozmowy z aktorami i aktorkami, tzw. behind the scenes, sylwetki ilustratorów i reżyserów, którzy pojawili się gościnnie. Po wybraniu abonamentu przechodzi się do płatności. Od tej pory można już logować się na swoim profilu i brać czynny udział w życiu społeczności. Teraz już tylko wystarczy podzielić się fantazją i liczyć na to, że zostanie ona wybrana do ekranizacji.

Nakręceni

Chcę pokazać seks pełen emocji – wspomina w produkcji Netflixa “Hot Girls Wanted: Turned On” Erika Lust. Seria Turned On porusza tematy związane z aplikacjami randkowymi, amatorskimi produkcjami w Internecie czy udziałem i korzystaniem z portali opartych na kamerkach internetowych. W odcinkach nie brakuje analizy bliskości, prywatności, godności, intymności czy nawiązywania relacji przez bohaterów, ale i użytkowników danych rozwiązań. Pojawia się teza, że ogrom seks-możliwości oferowanych przez internet i nowe technologie, nie pomaga nam dojrzale i pozytywnie traktować seksu i seksualności człowieka. – Nie możemy ignorować faktu, że pornografia jest dziś rodzajem edukacji seksualnej. Dzieci dorastają w świecie, gdzie randki online są czymś normalnym, szybszym i wygodniejszym, choć niekoniecznie zdrowszym. – komentuje Lust w jednym z odcinków. Wydaje się zatem, że wymiana myśli na XConfessions może być przyczynkiem już do samej rozmowy o seksie. Po ludzku, o pełnej gamie potrzeb i preferencji, a nie tylko tych serwowanych przez producentów mainstreamowego porno. Możliwe więc, że ekranizacja fantazji erotycznych tworzonych przez społeczność nie tylko wniesie powiew świeżości, ale i da podwaliny do budowania pozytywnej wizji seksualności.  

 

    Mogą Cię zainteresować

    Skomentuj

    Crowdfundingowe zbiórki września – które z nich warto wesprzeć?

    Przeczytasz w 20 minut Crowdfunding
    Autor 21 września 2017

    Jesień rozgościła się na dobre. Przed nami mnóstwo deszczowych dni i coraz dłuższych nocy. Co zrobić, żeby nie dać się jesiennej chandrze? Pomagać i łapać okazje crowdfundingowe! Żeby ułatwić Wam zadanie, zebraliśmy najciekawsze zbiórki września.

    W tekście będziemy opisaliśmy zbiórki z kategorii takich jak:

    • Technologia,
    • Muzyka,
    • Film/wideo,
    • Książki,
    • Sport,
    • Wydarzenia,
    • Inicjatywy społeczne,
    • Dobroczynność.

    Podobnie jak w poprzednich częściach skontaktowaliśmy się z projektodawcami i zadaliśmy im dwa pytania.

    1. Co sprawia, że warto wesprzeć Waszą kampanię?
    2. Dlaczego zdecydowaliście się na crowdfunding?

     

    1. Technologia

    MeasureShield

    Platforma: PolakPotrafi.pl

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 11 000 zł

    Czym jest MeasureShield? To okrągła linijka, która pozwala nam dokonać pomiaru prostych linii i zaokrąglonych obiektów poprzez toczenie. Do czego może się nam przydać? W wielu codziennych czynnościach, chociażby kiedy chcemy zmierzyć paczkę kurierską, dopasować nowy mebel do pokoju czy zmierzyć okrągły przedmiot. MeasureShield jest bardziej praktyczny niż linijka, a dzięki swoim niewielkim wymiarom zmieści się nawet w portfelu. Dlaczego warto wesprzeć tę zbiórkę? Projekt jest stuprocentowo autorski, a wszystkie prototypy zostały wykonane ręcznie. W pierwszym etapie produkcji, po zakończeniu zbiórki powstaną drewniane i stalowe miarki, następnie planowana jest ich produkcja z plastiku, na większą skalę.

    Trzy grosze od autora:

    Wydaje mi się, że dzięki mojemu pomysłowi możemy jako kraj kolejny raz zabłysnąć na arenie międzynarodowej. Słowa Polak potrafi nie oznacza mnie, osoby która coś wymyśliła, ale oznacza grupę osób, która przyczyni się do realizacji tego projektu.
    Posiadam maszynę do obróbki metalu oraz drewna, które kupiłem z własnych oszczędności. Potrzebuję wsparcia w realizacji projektu ponieważ, koszt zakupu większej ilości materiałów, grawerowania napisów, wykończenia projektu tak aby był jak najbardziej estetyczny przewyższa moje możliwości finansowe.

    Kliknij i rozwiń

    2. Muzyka

    Pomóż duetowi Jarząbek-Jurkiewicz wydać drugą płytę z piosenkami Jaromira Nohavicy

    Platforma: OdpalProjekt.pl

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 8 000 zł

    Duet tworzony przez Adama Jarząbka i Jarka Jurkiewicza powstał w 2014 roku. Co skłoniło ich do współpracy? Po pierwsze – chęć połączenia dwóch muzycznych światów. Po drugie – muzyka Czecha Jarka Nohavicy. Zafascynowani jego twórczością, wydali pierwszą płytę „Lublin-Ostrawa 0:30”, która została bardzo dobrze przyjęta, również przez samego Nohavicę. Teraz muzycy chcą wydać kolejną, na której znajdą się przede wszystkim piosenki nie wydane w wersji polskojęzycznej. Dlaczego warto zainteresować się tą zbiórką? Przede wszystkim ze względu na niepowtarzalny styl duetu Jarząbek-Jurkiewicz. Nowe aranżacje piosenek nadają im zupełnie nowego, lirycznego brzmienia. Warto posłuchać!

    Trzy grosze od autorów:

    Zdecydowaliśmy się na crowdfounding, ponieważ uważamy, że jest to uczciwy sposób gromadzenia środków na wydanie płyty – każda wpłata zostaje uhonorowana, zaś dla słuchacza jest to szansa, aby mieć udział w czymś dobrym i mamy nadzieję pięknym. Warto nas wesprzeć, gdyż już przy pierwszej płycie pokazaliśmy, że do muzyki podchodzimy profesjonalnie, zaś naszym celem jest nie zawieść oczekiwań osób nas wspierających oraz samego Nohavicy.

    Kliknij i rozwiń

    Nowa płyta Bass Astral x Igo

    Platforma: Wspieram.to

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 30 000 zł

    Bass Astral pracuje właśnie nad drugą płytą. Ich celem jest wydać ją jeszcze w tym roku. W czerwcu zaczęli zbierać materiał w studio producenckim Azymut Studio, które słynie z analogowych syntezatorów z lat 80-tych oraz najnowocześniejszego sprzętu „do niszczenia dźwięku”. Pierwsza płyta Bass Astral została nagrana własnym sumptem, w niewielkiej leśnej chatce. Teraz zdobyte doświadczenia zespół chce przekształcić w owocną, miejmy nadzieję, współpracę z producentem Jakubem Mokrzysiakiem oraz muzykami orkiestrowymi. Jeśli uda im się zebrać pełną kwotę to nagrają, wyprodukują i wydadzą płytę „Orell”. Jeśli uda się zebrać 150% kwoty – możemy niedługo spodziewać się teledysku do drugiego singla.

    3. Film/wideo

    Ostatni wiking – serial internetowy

    Platforma: OdpalProjekt

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 10 000 zł

    Grupa filmowa Szczauki Pictures, chce nakręcić serial internetowy, który będzie prequelem filmu „Twoja stara. Baśń”. Historia, którą chcą opowiedzieć, rozgrywa się w 966 roku, w dniu kiedy Mieszko I ma przyjąć chrzest i wziąć ślub z Dobrawą. W tym czasie spokój rdzennych mazurskich (!) wikingów zostaje gwałtownie naruszony… Serial będzie komedią akcji, osadzoną w pogańsko-chrześcijańsko-nordyckiej Polsce z X wieku. Zapowiada się ciekawie! Dlaczego warto wesprzeć tę zbiórkę? Grupa filmowa Szczauki Pictures ma już doświadczenie w kręceniu filmów. Ich „Twoja Stara. Baśń” trafiła nawet do dystrybucji kinowej. Zdjęcia do serialu już trwają. Pieniądze potrzebne są na dokręcenie drugiej, ogromnej batalistycznej sceny, z dużą ilością statystów. Jeśli się uda, serial będzie miał swoją premierę na YouTubie jeszcze w tym roku.

    Trzy grosze od autorów:

    Łukasz Jedenasty

    Fajny scenariusz, dobry humor, ale przede wszystkim ludzie, którzy wraz z nami ten serial tworzą. Nie spodziewaliśmy się takiego ogromu bezinteresownego zaangażowania ze strony czasem zupełnie obcych nam ludzi. Mamy rewelacyjnych aktorów i statystów, piękne stroje i rekwizyty, cudowne plenery. Wszystko to zasługa wspierających nas osób. Nie możemy ich teraz zawieść. Część osób wspiera nas finansowo, część sprzętem, noclegiem, czy siłą własnych rąk – najważniejsze, że machina ruszyła. Każdy może dołożyć swoją cegiełkę.

    Kliknij i rozwiń

    Wydanie filmu Sailor Moon Super S na DVD

    Platforma: PolakPotrafi.pl

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 6 000 zł

    Czarodziejka z Księżyca powraca! Pamiętacie ją? Wydawnictwo Anime Eden wydało już dwie płyty z pełnometrażowymi filmami Sailor Moon, teraz szykuje się do wydania trzeciej. Tym razem jednak Czarodziejka z Księżyca potrzebuje pomocy w nauce języka polskiego ;) Dlaczego warto wesprzeć projekt? Wydawnictwo Anime Eden całą zebraną kwotę przeznaczy na przygotowanie polskiej wersji filmu, włącznie z aktorskim dubbingiem i napisami do wyboru. Do czytania napisów ekranowych i polskiej obsady filmu zaproszona zostanie znana z wersji lektorskiej serialu – Danuta Stachyra. Planowane wydanie to styczeń/luty 2018. Nagrania dubbingu najprawdopodobniej odbędą się jeszcze w listopadzie.

    Trzy grosze od autorów:

    Dariusz Kosmowski

    Dzięki nam do Polski może wrócić świetna animacja, którą osoby wychowujące się w latach dziewięćdziesiątych na pewno kojarzą ze swojego dzieciństwa. Pełny polski dubbing aktorski sprawi, że film będzie się miło oglądać także dzieciom i bardziej wymagającym dorosłym, a dla miłośników japońskich głosów będziemy mieli napisy! Co więcej, jeśli projekt się powiedzie, będziemy mogli pracować nad kolejnymi filmami i serialami anime, które będą mogły się ukazać po polsku na DVD i w Internecie
    Crowdfunding nie tylko pokazuje nam, jak bardzo fanom zależy na wydaniu kolejnego filmu z “Czarodziejką z Księżyca”, a także innych japońskich animacji, ale też pozwala na realizację projektu, którego nie możemy w chwili obecnej sfinansować w inny sposób.

    Kliknij i rozwiń

    4. Książki

    Burze na słońcu – współczesna szamańska powieść

    Platforma: PolakPotrafi.pl

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 10 773 zł

    Ezo Oneir, fotografik i autorka bajek Poza Rzeczywistością chce wydać pierwszą polską szamańską powieść osadzoną we współczesnych realiach. Ezor jeszcze kilka lat temu pracowała w korporacji, jednak artystyczna dusza zbyt silnie dawała o sobie znać. O czym będzie opowiadać powieść? O bizneswoman, która czuje, że korporacja to nie jest jej świat. Czy uda się jej odnaleźć bezpieczną przystań i jak będzie wyglądać jej ezoteryczna droga? O tym będziemy mogli przekonać się, jeśli zbiórka zakończy się sukcesem. Dzięki zebranym pieniądzom zostanie wydana pierwsza pula – 300 sztuk autorskiej powieści. Koszty wydania obejmą redakcję, przygotowanie do druku i wydruk oraz opłaty administracyjne.

    Trzy grosze od autorki:

    Agnieszka Milicka

    Książka opowiada o perypetiach Ewy, która jest przykładem wzorowego pracownika korporacji. Pracuje do późna, nie ma przyjaciół, a jej życie uczuciowe jest pasmem niepowodzeń. I nagle spotyka na swojej drodze nauczyciela duchowego. Jej przygoda z ezoteryką kończy się gorzką lekcją – traci pracę, zdrowie… ale zyskuje coś o wiele cenniejszego – miłość. Dlaczego treść tej książki jest tak ważna i warto ją przeczytać? Bo jest o każdym z nas. W czasach, kiedy modny jest tzw. slow-life, każdy natrafia na kursy o tematyce duchowej. Historia Ewy ostrzega, ale przede wszystkim budzi serca.

    Kliknij i rozwiń

    Zapach skoszonych traw

    Platforma: Wspieram.tp

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 11 000 zł

    Celem zbiórki jest wydanie w formie papierowej i elektronicznej książki Zapach skoszonych traw. Paweł Pawlicki napisał romantyczną powieść historyczną o ludzkich losach przesiąkniętych przypadkiem, tragedią, tęsknotą i groteską.  Teraz czas, żeby poznało ją szersze grono odbiorców. Motywem przewodnim tej powieści jest szeroko pojęta przemiana: chemiczna, fizyczna i psychiczna. Pierwsza dotyczy stanu skupienia materii, druga dojrzewania a trzecia poszukiwania tożsamości. Tłem historycznym są wydarzenia związane z działaniami wojennymi w latach 1941-1942. Jeśli zbiórka się uda realizacja obejmie wykonanie redakcji i korekty, komputerowy skład i druk książek a następnie ich dystrybucję. Warto wesprzeć kulturę niezależną!

    Trzy grosze od autora:

    Paweł Rawicki

    Jeśli ktoś ceni nieszablonową literaturę i szuka nietypowych odpowiedzi na nietypowe pytania, a przy tym lubi zarówno piękno, jak i brzydotę języka polskiego to powinien poważnie zastanowić się nad możliwością wsparcia projektu „Zapach skoszonych traw”, powieści pachnącej miłością i śmiercią, dwuznacznej, niczym oksymoron. Dlaczego crowdfunding? Ta forma daje autorowi pełną niezależność, a jakie będą jej efekty proponuję przekonać się na własnej skórze.

    Kliknij i rozwiń

    5. Sport

    Koszykarski sezon 2017/2018 w Zielonej Górze #NaZielono

    Platforma: Wspieram.to

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki: 15 000  zł

    Klub Kibica Zastal istnieje od 2014 roku aktywnie uczestnicząc w życiu lokalnej koszykówki w Zielonej Górze. Grupa liczy prawie 30 stałych członków. Oprócz prowadzenia dopingu na hali Mistrza Polski tworzyła liczne oprawy, jeździła z drużyną na mecze wyjazdowe, ale również udzielała się poza trybunami. Brali udział w wydarzeniach na rzecz Miejskiego Schroniska Dla Bezdomnych Zwierząt, organizowaliśmy liczne akcje charytatywne dla osób dorosłych i dzieci. Dzięki naszym akcjom zebraliśmy już łącznie ponad 60 tys. zł na różne cele. Teraz chcą w końcu przenieść kibicowanie w XXI wiek. Pieniądze zebrane w zbiórce zostaną przeznaczone na wyprodukowanie gadżetów, naprawę i wymianę dotychczasowego sprzętu a także na organizację drugiej edycji Wielkiego Testu Wiedzy o Zielonogórskiej Koszykówce.

    Trzy grosze od autorów:

    Norbert Suski

    Dzięki wsparciu kibiców tworzymy unikatową, zieloną atmosferę na meczach koszykarskiego Mistrza Polski w naszej ukochanej Zielonej Górze! Jak zawsze od początku istnienia dajemy również coś od siebie – unikatowe koszykarskie gadżety akcji #NaZielono, organizacja kolejnych wydarzeń i akcji charytatywnych. Crowdfunding pozwala nam dotrzeć do szerszego grona osób, które chciałoby nas wesprzeć i jest bezpiecznym narzędziem ułatwiającym nam obustronną komunikację ze wspierającymi!

    Kliknij i rozwiń

    Antarctic Ice Marathon 2018

    Platforma: PolakPotrafi.pl

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki:  30 000 zł

    Piotr Suchenia, maratończyk, triathlonista, trener personalny oraz bloger piszący na www.run-passion.pl, chce wziąć udział w Antarctic Ice Marathon 2018. Zwyciężając ten wyścig ma szansę, jako pierwszy Polak w historii, wygrać maraton na Biegunie Północnym oraz południowym i tym samym zapisać się w historii polskiego maratonu. Piotr wygrał już maraton na Biegunie Północnym, teraz czas na spełnienie kolejnego marzenia!

    Trzy grosze od autora:

    Piotr Suchenia

    Moja kampania jest dość oryginalną formą promocji. W tym roku dzięki zbiórce między innymi przez portal polakpotrafi.pl wystartowałem i wygrałem maraton na biegunie północnym, czego nie dokonał wcześniej żaden z Polaków, więc teraz czas na drugą półkulę, czyli na biegun południowy. Dla osób, które chcą mnie wesprzeć przygotowałem ciekawe nagrody związane również właśnie z tym niezwykłym miejscem jakim jest Antarktyda.
    Wpisowe na każdy z tych maratonów wynosi 16 000 euro, więc to główny powód, dla którego zdecydowałem się „wystawić swoje usługi na sprzedaż”. Może to brzmi dość materialistycznie, ale np. wykupując logo na kurtce, w której będę biegł, sponsor ma możliwość zaistnienia w mediach na całym świecie, gdyż min. Reuters jest patronem medialnym tej imprezy i przekaz idzie na cały świat.

    Kliknij i rozwiń

    6. Wydarzenia

    MORZE MOŻLIWOŚCI: rejs z akcją ŁAP ZA BIUST

    Platforma: OdpalProjekt.pl

    Model: oparty na nagrodach

    Cel zbiórki:  19 000 zł

    Dwie Iwony, Ewa, Ela i Danusia to dziewczyny, które musiały zmierzyć się z chorobą nowotworową. Nie pozwoliły na to, aby rak piersi zdominował ich życie. Teraz chcą wyruszyć w rejs po chorwackim wybrzeżu i szerzyć wiedzę na temat samobadania piersi. Od 7 do 14 października chcą zmierzyć się z rozkazami kapitana, żaglami, linami, jachtem, pracami pokładowymi i popłynąć  wybrzeżem Chorwacji. Dziewczyny to uczestniczki akcji Łap za biust. Profilaktyka raka piersi jaką zorganizowała Gazeta Wyborcza. Akcja po raz drugi wystartowała w tym roku.

    Trzy grosze od autorek:

    Każdego roku kilkanaście tysięcy kobiet słyszy poważną diagnozę:” Ma pani raka piersi”. I co roku nad pięcioma tysiącami pań ma on przewagę, chociaż choroba wcześnie wykryta i odpowiednio leczona jest w 90 procentach uleczalna !!! Wiele kobiet mogłoby żyć dłużej, gdyby wcześniej wiedziały, że są chore. Dlatego nigdy za dużo wiedzy, badań i świadomości. Możesz pomóc dziewczynom spełnić marzenie, a innym dać nadzieję.

    Kliknij i rozwiń

    7. Inicjatywy społeczne

    Zostań właścicielem DISCO:VR

    Platforma: Beesfund.com

    Model: udziałowy

    Cel zbiórki:  400 000 zł

    DISCO:VR to sieć salonów oraz największe w Polsce centrum gier wirtualnej rzeczywistości, w którym każdy może przetestować możliwości HTC Vive, Oculus Rift czy Samsung Gear, a także spróbować swoich sił w starciu z samochodowymi symulatorami. Celem zbiórki jest budowa 60 salonów w ciągu trzech lat. Organizatorzy planują rozbudować także cały ekosystem urządzeń do VR, który umożliwi im globalne skalowanie biznesu. Inwestując w projekt możesz dołączyć do globalnej rewolucji VR!

     

    Polska przyszłości – konferencja jakiej nie było!

    Platforma: OdpalProjekt.pl

    Model: udziałowy

    Cel zbiórki: 10 000 zł

    „Polska Przyszłości” – to konferencja Instytutu Libertatis, jakiej jeszcze w Polsce nie było! Dlaczego warto wziąć w niej udział i wesprzeć projekt? To debata wiceministrów polskiego rządu z kluczowych obszarów, praktyków, bo w polskich realiach to właśnie wiceministrowie są creme de la creme w narzędziowni władzy. To oni na co dzień sprawują władzę, są tymi, którzy pchają wózek zmian. Masz okazję wziąć udział wyjątkowym, elitarnym wydarzeniu i dołożyć swoją cegiełkę na rzecz poprawy jakości debaty publicznej w Polsce.

    Trzy grosze od autorów:

    Zdecydowaliśmy się na crowdfunding z kilku powodów. Po pierwsze taka forma finansowania wydarzenia zapewnia dużą niezależność. Po drugie w ogóle w naszej strategii jest silnie zakorzeniona chęć oparcia się na wielu drobnych darczyńcach czyni crowdfunding bardzo wygodnym narzędziem by ten cel osiągnąć. Nasza kampanię warto wesprzeć dlatego, ze bardzo starannie dobraliśmy naszych gości i panelistów, tak aby miec mozliwosc przeprowadzenia naprawde niezwykle wyśrubowanej merytorycznie debaty o Polsce, o tym jaka będzie w przyszłości.

    Kliknij i rozwiń

    8. Dobroczynność

    Walka Masajów z suszą i głodem

    Platforma: Pomagam.pl

    Model: donacyjny

    Cel zbiórki: 25 000 zł

    Magda Szrejder, prowadząca Fundację Mogę się uczyć zbiera środki, aby pomóc lokalnej społeczności Masajów w Kenii. Od 2014 roku z małymi przerwami ziemie Masajów dotyka klęska suszy. Ten rok jest kolejnym, w którym Masajowie tracą swój dobytek w postaci bydła. Gdy nie mają bydła nie mają też często jak nakarmić dzieci, nie mówiąc już o innych potrzebach. Krajowy organ ds. zarządzania suszami w Kenii (http://www.ndma.go.ke/) poinformował 29 sierpnia, że liczba osób, które wymagają pomocy żywnościowej wzrosła do 3,4 miliona. 30 sierpnia natomiast na kanale Twitter napisano że Kajiado jest w grupie okręgów, w których sytuacja jest już krytyczna. Każdy zebrany grosz to szansa na powrót społeczności do normalnego życia. Dołóż się!

    Dla Natalki poruszymy cały świat!

    Platforma: Zrzutka.pl

    Model: donacyjny

    Cel zbiórki: 60 000 zł

    Natalka urodziła się jako zdrowe dziecko, niestety szybko okazało się, że zachorowała na bardzo ciężką chorobę. Po pierwszych 3 miesiącach życia jej rozwój fizyczny zaczął niepokoić, praktycznie przestała podnosić główkę i nie ruszała nóżkami. Okazało się, że ma rdzeniowy zanik mięśni (SMA1). Po cyklu badań okazało się, że Natalka ma szansę na zatrzymanie SMA, potwornej choroby, która niemalże każdego dnia osłabia jej malutkie ciało. Możesz jej w tym pomóc, każda złotówka przybliży ją do otrzymania leku,który ulży jej cierpieniom. Pomożesz?

    Trzy grosze od autorów:

    Karolina Kaczyńska

    Zbiórka “Dla Natalki poruszymy cały świat” jest niezwykle ważna bo ratuje życie naszej 2 letniej córeczki. Każda wpłacona złotówka daje szansę na zagraniczne leczenie pierwszym na świecie lekiem na rdzeniowy zanik mięśni. Zdecydowaliśmy się na taką formę zbierania pieniędzy ponieważ koszty wyjazdów na leczenie są dla nas ogromne, a terapia jest ciągła i musi być kontynuowana do końca życia.

    Kliknij i rozwiń

      Mogą Cię zainteresować

      Skomentuj

      Treści, których potrzebujesz na stronę swojej zbiórki crowdfundingowej

      Przeczytasz w 20 minut Crowdfunding
      Autor 13 września 2017

      Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że dobrze przygotowane treści na stronie zbiórki crowdfundingowej to klucz do sukcesu. Od nich zależy, czy przekonasz odbiorcę do zaufania Twojemu projektowi i wsparcia go (najlepiej jak największą) sumą pieniędzy. Jak więc przygotować treści, które porwą tłumy?

      Liczy się pierwsze wrażenie

      Twój odbiorca trafi na Twoją zbiórkę najprawdopodobniej w mediach społecznościowych lub na którejś z platform crowdfundingowych. Masz tylko kilka sekund na przyciągnięcie jego uwagi. Musisz więc już w pierwszym kontakcie wywrzeć odpowiednie wrażenie.

      Przyciągający uwagę tytuł, to pierwsza rzecz o której powinieneś pomyśleć. Najczęściej będzie on zawierał nazwę Twojego pomysłu, ale czasem opłaca się dodać do niego kategorię i jakiś przymiotnik,  np. “Pierwszy crowdfundingowy poradnik contentowy”.

      Pamiętaj o atrakcyjnym coverze, który przyciągnie wzrok. Ładna, przejrzysta grafika z napisem powinna być idealna. Jeśli nie znasz Photoshopa i uważasz, że nie masz zdolności graficznych, skorzystaj z darmowych narzędzi takich jak Canva. W prosty sposób zajmiesz się obróbką zdjęcia, przytniesz je do odpowiedniego wymiaru i dodasz napis.

      Kolejna istotna sprawa to krótki opis. Te kilkaset znaków to miejsce, w którym musisz krótko i klarownie opisać jaki jest jest cel Twojego projektu. Tworząc go, pamiętaj, że społeczność nie tyle wspiera projekty, co osoby za nimi stojące. To, na co zbierasz pieniądze, jest efektem Twojej pasji – dlatego postaraj się zarazić nią innych.

      Dodaj call to action, czyli wezwanie do działania (np. “Pomóż nam wydać poradnik!” lub “Pokaż, że los kobiet w Afganistanie nie jest Ci obojętny.”) i nie bój się używać emocjonalnego języka – to właśnie one przekonają odbiorców do wsparcia Twojej zbiórki.

      Daj się poznać

      Umówmy się – film jest niezbędnym elementem strony Twojej zbiórki. Powinien trwać od 90 sekund do około trzech minut – dłuższy będzie nużący, a krótszy nie wystarczy do przekazania istoty Twojego pomysłu. Co powinieneś w nim zawrzeć?

      • Przedstaw się. Wspierający muszą Cię poznać. Opowiedz kim jesteś, jakie są Twoje dotychczasowe dokonania i co chcesz osiągnąć poprzez zbiórkę.
      • Zaraź pasją. Opowiedz dlaczego to właśnie Twój projekt jest wyjątkowy i warty wsparcia. Daj poczuć wspierającym swoją pasję.
      • Zachęć. Tutaj odwołaj się do namacalnych korzyści, czyli nagród, które oferujesz w zamian za wsparcie.
      • Zmotywuj. Daj odbiorcom jasny przekaz, dlaczego prosisz o pieniądze. Wyjaśnij na co dokładnie przeznaczysz zebraną kwotę pieniędzy. Dodaj też, że w razie niepowodzenia zbiórki środki wrócą bezpiecznie do wpłacających.

      Mów swobodnie, nie bój się emocji. Im większe zaufanie wzbudzisz, tym większe masz szanse na sukces.

      Pokaż swój pomysł i nagrody

      Opis zbiórki to punkt, w którym przedstawisz w końcu dokładniej swój pomysł oraz nagrody, które wspierający otrzymają w zamian za wpłaty.

      Zacznij od leadu, czyli wytłuszczonych kilku zdań, w których przedstawisz cel projektu i przyczyny, dla których warto go wesprzeć. Trzymaj się planu ramowego:

      • Opis projektu, czyli jego podstawowe funkcje, związane z nim korzyści i to, co wyróżnia go wśród innych.
      • Cele zbiórki, zapisane zgodnie z metodą SMART: proste, osiągalne, określone w czasie i mierzalne. Dokładnie opisz na co przeznaczysz zebrane środki.
      • Twój background, czyli kim jesteś, jakie są Twoje doświadczenia i dlaczego chcesz zrealizować ten projekt.
      • Lista nagród i ich poszczególnych szczebli. To bardzo ważny aspekt, którego nie wolno pominąć. Przedstaw nagrody w jak najbardziej atrakcyjny sposób, zastanów się w jaki sposób mogą przydać się wspierającym i dlaczego powinni chcieć je zdobyć. Żeby uatrakcyjnić przekaz, możesz użyć grafik lub infografik (o których szerzej napiszemy dalej) – ważne, żeby ta sekcja przyciągała wzrok i zachęcała do wsparcia. Ta część pełni rolę Twojej “witryny sklepowej”.
      • Kroki milowe i to co dotychczas zrobiłeś już w ramach projektu. Dobrze, żeby projekt miał swoją oś czasu z zaznaczonymi najważniejszymi wydarzeniami, które są istotne z punktu widzenia realizacji projektu.
      • Informacja o wyzwaniach, które jeszcze przed Tobą stoją. Tutaj najważniejsza jest… szczerość. Zdobądź zaufanie wspierających.
      • Rekomendacje, opinie i publikacje. Pokaż co mówią o Tobie inni. Idealna sytuacja, to taka, w której umieścisz tutaj wypowiedź autorytetu z Twojej dziedziny, ale mogą być to też opinie osób, które przetestowały Twój produkt lub wcześniej z Tobą współpracowały.
      • Media społecznościowe. Pokaż gdzie odbiorcy mogą Cię znaleźć poza stroną zbiórki. Tylko nie zapomnij na bieżąco ich prowadzić!

      Zadbaj o odpowiednią formę

      Im ciekawsza jest prezentacja Twojej zbiórki, tym lepiej. Dlatego nie bój się używać na swojej stronie grafik, infografik i filmów. Te ostatnie najbardziej przykują uwagę Twoich odbiorców, dlatego postaraj się właśnie w ten sposób pokazać techniczne aspekty Twojego produktu czy prezentację Twojej usługi. Używaj jasnych kolorów – jest naukowo udowodnione, że takie pozostawiają pozytywne wrażenie.

      Umieść też call to action na grafikach – najlepiej w górnym prawym rogu lub na samym środku, co przyciągnie uwagę i zostanie na długo w pamięci.

      Zbierz materiały dla mediów

      Może się tak zdarzyć (czego Ci serdecznie życzymy!), że Twoja zbiórka okaże się atrakcyjna dla mediów. Aby ułatwić im pracę, przygotuj na stronie swojej zbiórki specjalną sekcję, w której do pobrania umieścisz najważniejsze informacje na Twój temat i oczywiście na temat Twojego pomysłu. Taki press pack powinien na pewno zawierać wszystkie materiały audiowizualne – filmy i grafiki, które pojawiają się na stronie zbiórki oraz opis w pliku otwartym, z którego później łatwo będzie wyciąć cytaty.

      Patrząc na powyższą listę, wydawać się może, że przygotowanie się do zbiórki crowdfundingowej to dużo pracy. Cóż, nie będziemy kłamać, to prawda. Wystarczy popatrzeć na świetnie zrealizowane polskie zbiórki, które zakończyły się sukcesem: Magazyn Kosmos lub Stworze – ich twórcy wykonali kawał dobrej roboty. Przede wszystkim pamiętaj o jednym – im lepiej będziesz przygotowany i im bardziej treści na stronie Twojej zbiórki będą przemyślane, tym większe szanse, że zainteresujesz nią potencjalnych wspierających. A stąd już o krok do spełnienia Twojego marzenia – realizacji projektu.

        Mogą Cię zainteresować

        Skomentuj