Crowdfunding w czerwcu – najciekawsze zbiórki

Przeczytasz w 11 minut Crowdfunding
Autor 26 czerwca 2017

Wakacje tuż za rogiem. Nie oznacza to jednak, że w polskim crowdfundingu nastał sezon ogórkowy. Wręcz przeciwnie! Sprawdźcie najciekawsze kampanie tego miesiąca, które polecamy Wam wesprzeć.

Współautorem tekstu jest Adam Bęczkowski.

W tekście opisaliśmy zbiórki z kategorii takich jak:

  1. Technologia,
  2. Muzyka,
  3. Film/wideo,
  4. Książki,
  5. Sport,
  6. Wydarzenia,
  7. Inicjatywy społeczne,
  8. Dobroczynność.

Podobnie jak w poprzednim teście skontaktowaliśmy się z projektodawcami i zadalismy im dwa pytania.

  1. Co sprawia, że warto wesprzeć Waszą kampanię?
  2. Dlaczego zdecydowaliście się na crowdfunding?

1. Technologia

Eco Arrow 3

Platforma: PolakPotrafi.pl

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 7000 zł

Polak Potrafi ma dumną tradycję wspierania młodych i zdolnych zespołów konstruktorskich. Przyglądając się Iron Warriors, trudno nam nie myśleć o innej, dobrze nam skądinąd znanej ekipie – Łódź Solar Team ;) W obu przypadkach, projektodawcy mają na koncie międzynarodowe sukcesy, dysponują imponującymi umiejętnościami, know-how. W odróżnieniu od Solar Team pojazdy projektowane przez Iron Warriors nie są zasilane odnawialnym źródłem energii, a paliwem. Imponuje jednak wydajność konstrukcji Eco Arrow. Przejechanie 837 km na litrze paliwa, jest do tej pory nie pobitym rekordem Polski!

Trzy grosze od autorów

Weronika Rojek, Rzecznik Prasowy Iron Warriors

Jesteśmy najlepszym zespołem w Polsce i nasz rekord to 837 km na jednym litrze paliwa. Ale co najważniejsze jesteśmy grupą ambitnych studentów, którzy chcą osiągnąć jeszcze więcej. W tym roku planujemy podbić Brazylię oraz pokonać granicę 1000 km/l. A dlaczego wybraliśmy crowdfunding? Koszt zbudowania naszego pojazdu pomimo wsparcia finansowego z innych źródeł jest wysoki. Dlatego też zdecydowaliśmy się na crowdfunding na Polak Potrafi. Jeśli uzbieramy całą kwotę będziemy mogli pozwolić sobie na lepsze części. Dzięki Wam będziemy mogli wyjechać z garażu!

Kliknij i rozwiń

Idealeash

Platforma: Wspieram.to

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 20 000 zł

Smycz, która jest chroniona dwoma zgłoszeniami patentowymi musi imponować. Nie oznacza to bynajmniej, że ma wbudowany komputer bądź sama wyprowadza psa, ale jest po prostu diabelnie praktyczna. Odporność na przegryzienie, przy równoczesnej ochronie zdrowia psa, wbudowana amortyzacja, łatwy w użyciu system płynnej regulacji długości czy możliwość przypięcia do pasów bezpieczeństwa sprawiają, że Idealeash jest projektem, na który powinni zwrócić uwagę wszyscy właściciele czworonogów.

2. Muzyka

Nowa płyta Mikromusic

Platforma: Wspieram.to

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 30 000 zł

Nie ukrywamy – czekamy na tę płytę jak na gwiazdkę. Zresztą, jak na wszystko, co wychodzi spod rąk wrocławskiego bandu. Udostępnione przez Mikromusic fragmenty nowego materiału zaostrzają tylko apetyty. Zespół zapowiada, że przygotowuje najbardziej “piosenkową” płytę w swoim dorobku, inspirowaną głównie muzyką lat 60-tych i 80-tych. Nic tylko kupować ;)

Trzy grosze od autorów

Natalia, Mikromusic

Nasza kampania to szansa dla fanów, aby stali się częścią naszego dzieła. Otrzymają kupioną w przedsprzedaży płytę, ale i po prostu po ludzku pomogą nam w jej realizacji. Dlaczego crowdfunding? To uczciwy i godny sposób zdobycia pomocy finansowej. Szukanie sponsorów na płytę jest ciężkim kawałkiem chleba. Poza tym dzięki akcji na Wspieram.to widzę, jakich mamy oddanych słuchaczy i że można na nich liczyć. To bardzo budujące i wzruszające.

Kliknij i rozwiń

PERSECUTORS FROM NEK CITY

Platforma: OdpalProjekt

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 8000 zł

Połączenie muzyki, komiksu i filmu. Wszystko w klimacie sci-fi retro. Czyli dystopijna i niebezpieczna przyszłość w tytułowym Nek City. Projekt ma się składać z 9 odcinków komiksu animowanego opowiadającego historię pary policjantów patrolujących ulice tej podupadłej metropolii. To co zwraca szczególną uwagę to muzyka będąca ilustracją historii – świetny klimat i odniesienia stylistyczne do Kraftwerk, Daft Punk czy Zodiac.

Trzy grosze od autorów

Yan Derdziak, SlicerBoy Creative Team

Realizacja komiksu animowanego zajmuje dużo czasu: napisanie scenariusza, tworzenie własnej muzyki, rysowanie, animacja, montaż filmiku itd. Wiadomo, że na razie nasza twórczość na tym etapie nie daje nam zarobków, wręcz odwrotnie. Wybraliśmy crowdfunding ze względu z dwóch przyczyn:
1. przeszkody finansowe, które nie dają nam możliwości pełnej realizacji naszych pomysłów;
2. bezpośrednie wsparcie pracy twórczych ludzi, przez osoby, które to doceniają.

Kliknij i rozwiń

3. Film/wideo

Kroniki Zony

Platforma: PolakPotrafi.pl

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 11 000 zł

Fan-fiction w uniwersum Stalkera to obok Gwiezdnych Wojen i Doktora Who jeden z popularniejszych motywów szeroko rozumianej kultury geekowskiej. Zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej, która szczególnie czuje klimat oferowany przez ten świat. Celem projektu jest zrealizowanie kilku sezonów składających się z 10 odcinków, osadzonych w dobrze nam znanej Zonie. Twórcy udostępnili na swoim kanale pilot serii. Obejrzeliśmy i możemy śmiało stwierdzić, że Kroniki dostarczają.

Na nieznanej ziemi

Platforma: Zrzutka.pl

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 41 000 zł

Odrzućmy na chwilę bieżącą politykę i wykorzystywany szeroko w kampanii testimonial Grzegorza Brauna. Na nieznanej ziemi ma być filmem dokumentalnym, który swoją uwagę skupia się na ludziach – potomkach Polaków zesłanych do Kazachstanu. Jakie jest ich codzienne życie, marzenia i jak wygląda kontakt z ojczyzną przodków? Temat jest równie ciekawy, co rzadko eksploatowany przez filmowców. Liczymy na porządny kawałek dokumentu.

4. Książki

Mój mąż drwal

Platforma: PolakPotrafi.pl

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 5500 zł

“Drwal to stan umysłu”. Tak ten szlachetny zawód opisuje Anka, autorka książki i prywatnie żona drwala. Co to oznacza i z czym się wiąże w życiu prywatnym i nie tylko? Na te pytania znajdziemy na pewno odpowiedzi w książce, która już zebrała wymagane fundusze na Polak Potrafi. Jak możemy przeczytać w opisie projektu ma to być typowa “pociągówka” – książka lekka, zabawna, którą czyta się lekko w każdych warunkach.

Trzy grosze od autorów

Anna Radziejewska, projektodawca

Kampania dotyczy produktu, jakiego jeszcze na rynku nie było. Dzisiejsze społeczeństwo jest zbyt mocno obfitujące w malkontentów oraz ludzi “śmiertelnie poważnych”. Napisałam więc coś “na przekór”, co powinno wywołać błysk w oku nawet najbardziej zatwardziałego marudera.

W związku z tym, że pomysł od początku spotkał się z dużą przychylnością społeczności, za jej namową postanowiłam, że poprzez crowdfunding poproszę o wsparcie potencjalnych czytelników. Crowdfunding to również szansa, aby podziękować wszystkim za całe wsparcie, jakie otrzymuję.

Kliknij i rozwiń

Wróżda

Platforma: Wspieram.to

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 10 000 zł

Już od kilku dobrych lat prawdziwy renesans przeżywają południce, Światowid, rusałki i inni bohaterowie podań naszych przodków. Ta moda na mitologię i wierzenia słowiańskie na pewno ma związek z olbrzymim sukcesem Wiedźmina. I nie ma w tym nic złego, jest to przecież doskonały i fascynujący świat, który aż się prosi o książki, filmy bądź komiksy. Wróżda ma być powieścią historyczno-fantastyczną, której akcja rozgrywa się na terenach Polski przedpiastowskiej. Czekamy na kolejny materiał, na podstawie którego można później stworzyć dobrego erpega ;)

Trzy grosze od autorów

Marcin Sindera, autor projektu i kampanii

Nasza kampania jest nastawiona na odbiorców – staramy się dać im maksymalnie dużo. Czarno na białym przedstawiamy koszty, nie ukrywamy, kto stoi za kampanią i jakie ma doświadczenie. Dodatkowo oferujemy w kampanii unikatowe, ciekawe nagrody. Chcemy, żeby Wspierający czuli się wyjątkowi w czasach, gdy klient jest traktowany bezosobowo.

Crowdfunding to wolność zarówno finansowa, jak i artystyczna. Bierzemy pełną odpowiedzialność za produkt, który oferujemy, dlatego mamy możliwość wyjścia z mainstreamu i zrobienia czegoś pod prąd, wbrew powszechnym na rynku schematom. Dzięki pracy bezpośrednio ze Wspierającymi nie jesteśmy skuci kajdanami kosztów, które ograniczają możliwości tradycyjnym przedsiębiorstwom.

Kliknij i rozwiń

5. Sport

Wyjazd na Mondali 2017

Platforma: Wspieram.to

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 7 300 zł

Mondiali Antirazzisti 2017 to Antyrasistowskie Mistrzostwa Świata w piłce nożnej organizowane we włoskiej Modenie. W tym roku, już po raz dwudziesty pierwszy zjadą się tam ludzie z całego globu. W wydarzeniu tym chodzi przede wszystkim o to, by pokazać, że wspólna pasja łączy bez względu na różnice kulturowe. Pierwsze Mondiali spodobały się tak bardzo, że z roku na rok uczestnicy i uczestniczki wracali i zabierali ze sobą przyjaciół i znajomych. Z czasem Mondiali stały się prawdziwym multikulturowym festiwalem piłkarskim, realnym doświadczeniem walki przeciwko wszelkim formom dyskryminacji. Piłkarki z Alternatywnego Klubu Sportowego ZŁY grały już w Mondiali rok temu. Dzisiaj proszą o wsparcie, by móc i w tym roku pokazać tam swoje umiejętności.

Trzy grosze od autorów

Suzi Andreis: piłkarka/ współorganizatorka akcji z ramienia Chrząszczyki i AKS ZŁY.

Wszystko zaczęło się w 1997 r. z inicjatywy kilku organizacji. Ideą przewodnią było zorganizować wydarzenie, na którym mogą się spotkać środowiska powszechnie uważane za niekompatybilne: grupy kibiców oraz społeczności migrantów. Formuła Mondiali od początku jest ta sama: piłka nożna na poziomie amatorskim, bez spiny, bez parcia na zwycięstwo, głośne i barwne kibicowanie, koncerty przeróżnych zespołów muzycznych, wspólne kempingowanie.

Poprzez crowdfunding chcemy uzyskać wsparcie od jak największej grupy osób, bo wiemy, że mnóstwo małych złotówek razem robi skarb! Oczywiście, ucieszymy się też z dużych wpłat, nie tylko z małych. :) Crowdfunding to bardzo dobre narzędzie i idealnie pasuje do naszego przedsięwzięcia, a dzięki akcji możemy dotrzeć ze swoją ideą równościową do szerszej grupy osób.

Kliknij i rozwiń

DROGA DO TOKIO 2020

Platforma: OdpalProjekt

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki:  55 000 zł

Parabadminton jako dyscyplina olimpijska zadebiutuje w 2020 roku na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio. Przygotowania do startu to ciężka praca teamu trenerskiego, fizjoterapeutów i wielu innych osób, ale przede wszystkim ogromny wysiłek zawodnika, jego determinacja i poświęcenie. Na to wszystko zdecydował się Bartłomiej Mróz, który swoją karierę sportową rozpoczął w 2005 roku, a obecnie (od 2013 roku) jest wicemistrzem świata w grach singlowej i deblowej. Celem Bartka jest wyjazd na Mistrzostwa Świata do Korei Południowej i dalszy rozwój kariery, właśnie dlatego prosi o wsparcie tłum.

Trzy grosze od autorów

Bartłomiej Mróz, autor projektu

Crowdfunding jest jedną z metod pozyskania środków finansowych na wyjazdy na turnieje międzynarodowe. Wsparcie sponsorów i fundusze z ministerstwa nie wystarczają, by opłacić wszystkie wyjazdy. Obiecałem sobie, że zrobię, co w mojej mocy, by startować w turniejach.

W mojej karierze parabadmintonowej, która rozpoczęła się w czerwcu 2012 roku, zdobyłem 41 medali i mam szansę zdobyć ich jeszcze więcej. Jestem drugą rakietą świata. Turnieje są niezwykle ważne w drodze do Tokio 2020. Zdobywam na nich punkty, które wliczają się do rankingu światowego. Te punkty zadecydują o moim starcie w Igrzyskach Paraolimpijskich. Poza tym im wyższa pozycja, tym wyższe rozstawienie w turniejach.

Kliknij i rozwiń

6. Wydarzenia

Kundelek na biegunie – wyprawa

Platforma: Wspieram.to

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki:  5000 zł

Pamiętajmy, że pies to członek rodziny i jego obecność musimy w naszym życiu bardzo poważnie przemyśleć. Chyba nie musimy tłumaczyć dlaczego? Kundelek Na Biegunie jest projektem, który ma pokazać, że poważne zmiany w życiu – jak przeprowadzka do innego państwa – nie muszą kończyć się dla psów powrotem do schroniska lub przywiązaniem do drzewa w lesie. Jednocześnie pamiętajmy, że przeprowadzka z psem do innego kraju to masa przygotowań i formalności. Koniecznie zapoznajcie się ze szczegółami tej kampanii i poznajcie kumpla z boksu!

Trzy grosze od autorów

Konrad Boeske, autor projektu

Prawdziwa międzygatunkowa przyjaźń i stawianie czoła problemom które się pojawiają – to naprawdę inspiruje. W kampanii pokazuję na własnym przykładzie, że warto adoptować psa ze schroniska, bo to świetny kompan na co dzień i idealny pasażer podróży. Zebrane pieniądze pomogą w realizacji filmów odpowiadających na najtrudniejsze pytania właścicieli zwierzaków. Dlaczego crowdfunding? Chodzi o dotarcie do ludzi, a taka kampania to najlepszy możliwy start. Odzew jest niesamowicie pozytywny. Żadna inna forma realizacji tego projektu nie pozwoliłaby na nawiązanie tylu osobistych relacji. A tego się nie da przecenić!

Kliknij i rozwiń

Gadafest

Platforma: PolakPotrafi.pl

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 10 000 zł

Wyjątkowy, małopolski festiwal Gadafest to wydarzenie łączące muzykę, sztukę, taniec, kulturę fizyczną i rozrywkę, skierowane do szerokiego grona odbiorców – zarówno młodych ludzi poszukujących swoich zainteresowań, jak również świadomych uczestników festiwalowych propozycji. Dlaczego wyjątkowy? Bo tworzony przez grupę przyjaciół, przez co fantastyczna atmosfera jest po prostu gwarantowana! Warto wesprzeć ich kolejną edycję i zaklepać tą imprezę w kalendarzu!

Trzy grosze od autorów

Kuba Gołąb, funkcja w kampani: współpraca z mediami

Wspierający naszą kampanię przyczynią się do stworzenia wyjątkowego festiwalu na mapie Małopolski w małym miasteczku Miechów. Artyści, których zapraszamy to wyróżniające się zespoły na polskiej muzycznej scenie alternatywnej. Ich koncerty w połączeniu ze sztuką performatywną, a także warsztatami z różnych dziedzin sztuki, wkomponowane w przestrzenie dawnego klasztoru oraz parku miejskiego tworzą bardzo inspirujące, wręcz surrealistyczne zjawisko na terenach zapomnianego przez świat Miechowa.

Środki pozyskane z dotacji m.in z Urzędu Miasta, choć bardzo pomocne, nie są wystarczające do poszerzenia skali naszych działań. Dlatego postanowiliśmy zwrócić się do uczestników festiwalu o pomoc. Wspólnie jesteśmy w stanie stworzyć piękne, pionierskie wydarzenie na terenach Miechowszczyzny. Od ludzi, dla ludzi.

Kliknij i rozwiń

7. Inicjatywy społeczne

Remont pomnika garbusa

Platforma: OdpalProjekt

Model: oparty na nagrodach

Cel zbiórki:  5 000 zł

Od 18 lat w Garbach odbywa się zlot miłośników klasycznych samochodów marki Volkswagen. Spotkanie ma na celu integrację środowiska “garbusiarskiego”, jak i współistnienie z lokalną społecznością, tworząc odrębną od codziennej przestrzeń wymiany doświadczeń i kontaktu z ludźmi z całej Polski. Ale nie tego dotyczy ta kampania! Autorzy liczą na wsparcie społeczności w kwestii remontu wizytówki tego miejsca – a wyróżnia je oczywiście garbus. Rąk do pracy nie brakuje, ale brak im funduszy. Warto wesprzeć!

Zostań właścicielem JustChopped

Platforma: Beesfund.com

Model: udziałowy

Cel zbiórki: 420 000 zł

Coraz częściej kupujemy żywność w Internecie. Ale czy testowaliście już JustChopped? Jest to pionier na Polskim rynku meal-kit delivery / recipe-box, czyli zestawów składników do samodzielnego gotowania. Rynek tych usług jest jednym z najszybciej rozwijających się na świecie. JustChopped to firma, która w ciągu 1,5 roku działalności dopracowała swój produkt, stworzyła dedykowaną platformę e-commerce i aktualnie dostarcza zestawy w 5 miastach Polski. Mają jasno określoną grupę docelową, grono stałych klientów i ciągle pozyskują nowych. Mamy tu miłośników gotowania?

Trzy grosze od autorów

Borys Baran, CEO JustChopped

Naszym celem, oczywiście poza zebraniem funduszy, jest stworzenie społeczności ambasadorów marki JustChopped. Dzięki crowdfundingowi oba te aspekty łączą się. już teraz obserwujemy zaangażowanie drobnych inwestorów w promocję marki, jak i samej akcji prowadzonej na Beesfund.

Ważny jest także potencjał marketingowy crowdfundingu, wzbudziliśmy zainteresowanie mediów tak biznesowych oraz lifestylowych, dzięki temu usłyszało o nas wiele osób, do których wcześniej nie docieraliśmy. To z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży. Spora grupa osób zanim zdecydowała się na inwestycję najpierw zamówiła zestaw, by przekonać się jak funkcjonujemy. Co ważne osoby te stały się nie tylko inwestorami, ale i wiernymi klientami JustChopped.

Kliknij i rozwiń

8. Dobroczynność

Kolorowanka z MegaBabkami

Platforma: Pomagam.pl

Model: donacyjny/oparty na nagrodach

Cel zbiórki: 4 000 zł

#MamyGłos to inicjatywa pięciu dziewczyn z Poznania i z Zielonej Góry. Działają na rzecz nastolatek w Polsce. Wszystkie swoje akcje kierują do dziewczyn w wieku 13-20 lat. Na dziewczynach wciąż spoczywa ogromna presja oczekiwań, co do tego, jak powinny wyglądać. A tak naprawdę każde ciało jest wyjątkowe, niesie ze sobą wyjątkową historię i jest takie, jakie powinno być. Autorki kampanii chcą wzmocnić dziewczyny i zachęcić je do ciałopozytywności lub neutralności wobec ciała. W kampanii zbierają fundusze na stworzenie relaksującej, kojącej frustracje i niepokoje, herstorycznej kolorowanki dla nastolatek. Kolorowanka ma składać się z 30 portretów silnych kobiet do zakolorowania, które dodadzą energii, żeby wstać z łóżka, wyjść z domu i zmienić świat. Bardzo oryginalny pomysł!

Trzy grosze od autorów

Sylwia Wodzińska, koordynatorka kampanii

Zachęcamy dziewczyny do tego, by dzieliły się swoimi #bodystory, chcemy złamać tabu wokół kobiecego ciała i pokazać, że relacja z ciałem nie zawsze jest łatwa. Fałdki, włosy, rozstępy, pryszcze i paznokcie powodują, że w miejscach publicznych potrafimy się skurczyć tylko do tej jednej części ciała i zapomnieć o tym, jakim wszechświatem kolorów, umiejętności i emocji jesteśmy tak naprawdę.

Dlaczego warto więc wesprzeć naszą kampanię? Za każde 1100 zł zorganizujemy trzy warsztaty dla nastolatek o ciałopozytywności – warsztaty te będą one mogły potem same przeprowadzać wśród znajomych, czyli tak naprawde efekt warsztatów będzie organicznie powielany. Dodatkowo, dzięki życzliwości dwóch donatorek, MamyGłos przekaże 5zł na rzecz niniejszej zbiórki za każdy nadesłany przez dziewczyny i kobiety film traktujący o ich relacji z ciałem lub o historii tego ciała. W ten sposób realnie stawiamy czoła presji i oczekiwaniom, które otaczają młode kobiety.

Kliknij i rozwiń

Pomóż ujawnić jak wygląda los zwierząt hodowanych na mięso

Platforma: Pomagamy.im

Model: donacyjny

Cel zbiórki: 5 000 zł

Autorzy tego projektu, jednocześnie pracownicy Fundacji Viva przed startem kampanii przeprowadzili śledztwo w ubojni zwierząt w Witkowie. To, co odkryli wstrząsnęło opinią publiczną. Materiał obejrzało kilka milionów osób. Wiele z nich wypróbowało dietę bezmięsną i stosują ją do dziś. W prokuraturze toczy się postępowanie dotyczące znęcania nad zwierzętami. Takich przypadków łamania prawa jest jednak więcej, a autorzy kampanii chcą z nimi walczyć, dlatego tłum proszą o pomoc w sfinansowaniu kolejnych śledztw.

Współautorem tekstu jest Adam Bęczkowski.

    Mogą Cię zainteresować

    Skomentuj

    Perspektywy rozwoju gospodarki społecznościowej

    Przeczytasz w 20 minut Crowdfunding Sharing economy
    Autor 21 czerwca 2017

    Jako WeTheCrowd pragniemy wspierać rozwój gospodarki współpracy (społecznościowej) nie tylko online. Dlatego planujemy cyklicznie realizować wydarzenie eksperckie “Perspektywy rozwoju gospodarki społecznościowej”. Zależy nam na:

    1. Rozbudzeniu dyskusji nt. gospodarki społecznościowej w Polsce.
    2. Zintegrowaniu przedstawicieli różnych branż na rynku.
    3. Zebraniu i utrwaleniu wniosków, które posłużą organizacji następnych konferencji eksperckich oraz większej ogólnopolskiej konferencji otwartej.

    Pierwsza odsłona konferencji miała miejsce 8 czerwca w Łodzi. Wraz z partnerami i pionierami gospodarki współpracy (społecznościowej) w Polsce – startupami, NGOs i aktywistami – wspólnie dyskutowaliśmy nad wyzwaniami stojącymi przed młodym rynkiem collaborative economy i szansami na jego dalszy rozwój.

    Prezentujemy Wam skrótową relację, mając nadzieję, że niebawem dołączycie do nas w budowaniu silniejszej gospodarki społecznościowej.

    Panel dot. finansowania społecznościowego

    Moderacja: Bartosz Filip Malinowski (WeTheCrowd)

    Paneliści:

    Kluczowe wnioski:

    1. Konsekwencja w działaniu, wspieranie projektodawców, budowanie zaufania oraz współpraca z partnerami instytucjonalnymi to działania, które pozwalają platformom crowdfundingowym na stabilny rozwój.
    2. Dwie najważniejsze kwestie, które mogą przyspieszyć rozwój crowdfundingu udziałowego to uproszczenie procesu zakładania spółek i zniesienie ograniczenia ilości inwestorów oraz limitu 100 tys. Euro przypadających na jedną emisję bez konieczności tworzenia dokumentu prospektowego.
    3. Crowdfunding oparty na nagrodach zyskałby na implementacji kilku uproszczeń w sferze formalnej dla zarządzających platformami, realizatorów kampanii i wspierających. Brakuje precyzyjnych regulacji prawnych, w wyniku czego crowdfunding często mylony jest ze zbiórką publiczną.
    4. Ważnym instrumentem wspierającym rozwój crowdfundingu mogłoby być wprowadzenie ulg podatkowych dla osób realizujących zbiórki i wspierających zbiórki.
    5. Warto edukować potencjalnych autorów zbiórek, że o sukcesie finansowania społecznościowego trzeba mówić nie w momencie zgromadzenia funduszy, a po zrealizowaniu celu i wywiązaniu się ze świadczeń względem wspierających.
    6. Najważniejszymi partnerami platform pozostają ich społeczności.

    Panel dot. transportu

    Moderacja: Piotr Palutkiewicz (INSTIGOS)

    Paneliści:

    Kluczowe wnioski:

    1. Carsharing to wygodne uzupełnienie komunikacji miejskiej. Dlatego firmy carsharingowe gotowe są podjąć współpracę z władzami miast, by razem wychodzić naprzeciw potrzebom odbiorców np. udostępniając możliwość parkowania aut carsharingowych w strefie bez samochodów czy dając darmowy dostęp do parkingów publicznych.
    2. Nieograniczony potencjał zwykłych kierowców daje JadeZabiore i podobnym platformom przewagę nad firmami kurierskimi. Perspektywą jest rozszerzenie usług do modelu, w którym nadanie i odbiór przesyłki odbywałbysię w tym samym dniu oraz wsparcie kierowców w obniżeniu kosztów przejazdu.
    3. Brak współpracy ustawodawców z twórcami platform takich jak JadeZabiore może spowodować, że w przyszłości usługi te ponownie zejdą do szarej strefy.
    4. Przyszłością dla portali i aplikacji związanych z transportem może być współpraca z aplikacjami nawigacyjnymi. To wyjście naprzeciw użytkownikom, mieszkańcom miast, którzy w łatwy i szybki sposób pragną wybrać najlepszy środek transportu.

    Panel dot. dóbr i usług

    Moderacja: Bartosz Filip Malinowski (WeTheCrowd)

    Paneliści:

    Kluczowe wnioski:

    1. Aplikacje takie jak TakeTask, posprzatajmi.pl czy szopi.pl reagują na zmieniające się nawyki społeczeństwa i trendy demograficzne.
    2. Użytkownicy aplikacji (tzw. szoperzy, workerzy, osoby sprzątające) to głównie milenialsi, którzy cenią sobie dużą elastyczność pracy i swobodę w wyborze zajęcia.
    3. Świadczenie usług z pominięciem pośredników i na żądanie, ze wsparciem narzędzi online, pozwala na aktywizację zawodową osób, które w innych warunkach nie odnajdują się na rynku pracy.
    4. Największe problemy platform i aplikacji działających w segmencie dóbr i usług to kwestia rozliczeń podatkowych oraz odmienne uwarunkowania prawne w krajach UE.
    5. Jednym z hamulców rozwoju podmiotów tego typu pozostaje niska świadomość społeczna możliwości realizowania usług w oparciu o społeczność i online.

    Panel dot. żywności

    Moderacja: Agata Rudnicka-Reichel (CSR Impact)

    Paneliści:

    • Dawid Sokołowski (Zwyczajny.pl)
    • Agnieszka Laskowska (Jadłodzielnia Łódź)
    • Adam Domański (Quertes)

    Kluczowe wnioski:

    1. Foodsharing, mealsharing i jadłodzielnie zyskują w Polsce na popularności. Głównymi czynnikami mającymi na to wpływ są chęć ograniczenia marnowania żywności oraz przyjemność z interakcji.
    2. Jako społeczeństwo marnujemy za dużo jedzenia i nie mamy nawyku się nim dzielić z obcymi osobami. Dochodzi do tego stres społeczny i niski poziom zaufania (w Polsce ten wskaźnik jest najniższy w Europie). Dlatego platformy takie jak Quertes czy zwyczajny.pl kładą nacisk na budowanie wzajemnego zaufania między użytkownikami.
    3. Aby jadłodzielnie mogły powstać i z powodzeniem funkcjonować w polskich miastach, ważne jest wsparcie podmiotów lokalnych i regionalnych w zakresie prawnym oraz promocji.
    4. Na poziomie instytucjonalnym powinny zostać uregulowane kwestie prawne i podatkowe związane z dzieleniem się żywnością. Chodzi tutaj głównie o marnowanie żywności w supermarketach czy restauracjach.

    Dołącz do naszej grupy dyskusyjnej!

      Mogą Cię zainteresować

      Skomentuj

      Na nich możesz liczyć. Opiekunowie w crowdfundingu

      Przeczytasz w 20 minut Crowdfunding
      Autor 16 czerwca 2017

      Przed rozpoczęciem kampanii crowdfundingowej jej autorzy mają pełne ręce roboty, a umówmy się – przygotowanie do startu zbiórki do najłatwiejszych zadań nie należy. Tu z pomocą przychodzą opiekunowie zbiórek (koordynatorzy kampanii), których wiedza i doświadczenie mają przyczynić się do odniesienia sukcesu. Jaka jest ich rola i na jakie wsparcie z ich strony możesz liczyć?

      Chcąc od środka poznać obowiązki koordynatorów kampanii i ich samych, poprosiliśmy, aby o swojej pracy opowiedziały nam Weronika Zawadzka z PolakPotrafi.pl oraz Dominika Oliwia Zabrocka ze Wspieram.to i Pomagamy.im. Dlatego w tej części podpowiadamy Ci możliwe formy wsparcia od opiekunów, jeśli rozważasz finansowanie społecznościowe w modelu opartym na nagrodach.

      Dlaczego istnieje funkcja opiekuna zbiórek w crowdfundingu?

      Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

      Odkąd pamiętam, w PolakPotrafi.pl podejście do projektów i projektodawców mieliśmy bardzo spersonalizowane. Opieka nad projektem była więc dla nas czymś naprawdę oczywistym. Jeśli mówimy o robieniu crowdfundingu dobrze, nie ma miejsca na automatyczne odpowiedzi robota, tylko na obecność człowieka po drugiej stronie. Jeśli ktoś chce przygotować swoją kampanię tak, by zakończyła się ona sukcesem, a robi to po raz pierwszy, taki opiekun – ze swoją wiedzą i doświadczeniem – stanowi niezbędne wsparcie.

      Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

      Od samego początku naszej działalności wiedzieliśmy, że przyjdzie nam zmierzyć się z trudnym zadaniem zaszczepienia wiedzy o crowdfundingu w Polsce. Pojęcie o tym zjawisku mieli nieliczni, zaledwie garstka znała zagraniczne serwisy tego typu. Równolegle z odpalaniem pierwszych projektów w serwisie zaczęliśmy więc intensywną edukację społeczeństwa na większą (wyjazdy, prelekcje, szkolenia) i mniejszą skalę. Tą mniejszą skalą była praca u podstaw, indywidualna, z każdym kreatywnym autorem, który do nas trafiał. Dbając o ich komfort, napędzani chęcią posiadania jak najwyższej jakości kampanii, pomagaliśmy i nadal pomagamy od samego początku do samego końca. Wiemy, że stawiając mocno na edukację, fajny kontakt i indywidualne wsparcie, podjęliśmy doskonałą decyzję.

      Jakie są podstawowe zadania opiekuna zbiórki?

      Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

      Opiekun na PolakPotrafi.pl towarzyszy projektodawcy od jego pierwszej wiadomości, czyli zgłoszenia projektu. Jeśli projekt jest zgodny z naszymi zasadami, akceptujemy go, jeśli nie – a jest to możliwe – podpowiadamy projektodawcy, co mógłby zrobić, żeby zmienić nieco swój pomysł i podejście.  Po akceptacji staramy się jak najlepiej przygotować projektodawcę do tego, co go czeka. W pierwszej kolejności staramy się uświadomić, że natychmiastowe wypuszczenie projektu (a jest to bardzo częsta prośba) nie jest najlepszym pomysłem i że zbudowanie gruntu pod kampanię crowdfundingową, czyli działania, które trzeba wykonać przed startem projektu na stronie, trwają często około miesiąca. Dobrze jest potraktować te porady poważnie, o ile chcemy zakończyć projekt sukcesem.

      Staramy się towarzyszyć takiej osobie na każdym etapie pracy – przygotowań do kampanii, opracowania materiałów, które zamieszczone są na stronie projektu: konsultujemy treści, film promujący, nagrody. Doradzamy przy starcie i w czasie trwania projektu na portalu, a po jego zakończeniu pozostajemy w kontakcie, jeśli nasza pomoc jest jeszcze potrzebna np. przy rozliczeniu, albo wysyłce nagród.

      Każdy pomysł jest inny, a swoją kreatywność projektodawcy realizują w różny sposób, dlatego praca nad projektami nie jest nigdy taka sama.  

      Schemat takiej pomocy ma pewien kształt, jednak projekty są tak bardzo indywidualne, że ogromnym błędem byłoby trzymać się go kurczowo. Każdy pomysł jest inny, a swoją kreatywność projektodawcy realizują w różny sposób, dlatego praca nad projektami nie jest nigdy taka sama.  Do projektów podchodzimy z dużym sercem – szczególnie, jeśli projektodawcy są otwarci na nasze rady. Niejednokrotnie osobiście angażujemy się w projekty, szczególnie, że podział projektów wśród opiekunów w PolakPotrafi uzależniony jest od osobistych pasji. Łatwiej nam wtedy doradzić, wpaść na pomysł, który pomaga projektodawcy, wiemy gdzie i jak przeprowadzić research i co w danym przypadku się sprawdzi, a co jest złą koncepcją.

      Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

      Opiekunowie poszczególnych kategorii obserwują feed zgłaszanych do nas kampanii już na etapie wczesnej wersji roboczej, rozdzielając między siebie poszczególne pomysły. Nasz autorski system umożliwia od tego momentu autorowi bezpośredni kontakt ze swoim koordynatorem poprzez wewnętrzny komunikator. Zazwyczaj oferujemy swoją pomoc jako pierwsi, wysyłając od razu pomocne linki, materiały dydaktyczne, zachęcając do telefonicznego omówienia szczegółów. Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie, gdyż nie ma dwóch takich samych kampanii czy autorów. Podstawowym zadaniem opiekuna, oprócz pomocy przy planowaniu i profesjonalnym przygotowaniu projektu jest pomoc i błyskawiczna reakcja w kryzysowych momentach kampanii. Oraz energetyczny tęczowy kop gdy trzeba ;)

      Jaką wiedzę i umiejętności musi posiadać opiekun?

      Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

      Zawód opiekuna nie należy do najłatwiejszych – taka osoba powinna być naprawdę wszechstronna. Z jednej strony istnieje pewna konkretna wiedza na temat crowdfundingu: przygotowania do kampanii, elementów projektu i samego prowadzenia zbiórki. Sami również taką wiedzę tworzymy w postaci poradników i artykułów. Z drugiej strony jest coś takiego, co ja nazywam intuicją crowdfundingową – można ją nabyć, pielęgnować, ale żeby dobrze doradzać projektodawcom trzeba ją mieć. Pozwala nam ona zauważyć potencjał społecznościowy w projektach, nawet gdy sam projektodawca go nie widzi. Następnie odpowiednio ten potencjał nakierować i wykorzystać kreatywność zespołu pracującego przy projekcie w taki sposób, żeby projekt przemówił do społeczności. Umiejętności interpersonalne to kolejna cecha opiekuna – współpraca bywa często naprawdę trudna, a jeśli jest się doradcą/opiekunem trzeba wsłuchać się w potrzeby projektodawcy i umiejętnie przekuć jego pomysł w projekt crowdfundingowy.

      Intuicja crowdfundingowa to coś, co pozwala nam dostrzec potencjał społecznościowy w projektach, nawet gdy sam projektodawca go nie widzi.

      No i nieskończone zasoby kreatywności! Tak jak mówiłam wcześniej – zdarza nam się być częścią zespołu projektowego. Nie ma takiej możliwości, żebyśmy nie mieli pomysłu na rozwiązanie jakiejś zagwozdki, albo wymyślenie koncepcji wzbudzającej szersze, społeczne zainteresowanie i zaangażowanie.

      Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

      Na Wspieram.to żaden opiekun kategorii nie został jej przydzielony przypadkowo. Łączy nas wiele – wszyscy jesteśmy w większości artystami z doświadczeniem w marketingu, public relations czy handlu, każdy z nas ma jednak  również unikalne umiejętności i doświadczenie, sprawiające, że to właśnie w konkretnej kategorii czuje się jak ryba w wodzie. Nie ma szkoły, kierunku, który przygotuje Cię do bycia „koordynatorem kampanii crowdfundingowych”. Musisz mieć po prostu umiejętność posiłkowania się doświadczeniem nabytym w innych dziedzinach, dodać do tego entuzjazm, kreatywność, empatię i poświęcenie. Musisz lubić ludzi, wiedzieć jak nauczyć ich, że pomysł można opakować ładnie i sprzedać jak najfajniejszy towar, wpoić im pasję, dzięki której porwą tłumy. Tylko tyle i aż tyle.

      Jak często autorzy kampanii zwracają się po pomoc do opiekunów zbiórek?

      Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

      To jest  kwestia bardzo indywidualna i w dużym stopniu zależna od charakteru danego projektodawcy. Niektórzy po prostu sądzą, że sami potrafią zrobić to najlepiej, inni unoszą się dumą, mówiąc o latach doświadczeń w marketingu, nie rozumiejąc przy tym, że crowdfunding jest specyficznym narzędziem, które przyniesie zamierzone efekty dopiero wtedy, gdy dobrze je wykorzystamy.

      Zawsze oferujemy naszą pomoc, jednak nigdy nie naciskamy, jeśli ktoś nie chce z niej skorzystać. Wysyłamy wskazówki sprofilowane pod daną kategorię, albo stajemy się niemal częścią ekipy projektowej – wszystko zależy od otwartości projektodawców i potencjału, który nam pokazują.

      Z doświadczenia i obserwacji mogę jednak powiedzieć, że im crowdfunding staje się bardziej popularny, tym projektodawcy podchodzą do tego narzędzia z większą rozwagą, doceniają rady i wkład opiekuna projektu.

      Zawsze oferujemy naszą pomoc, jednak nigdy nie naciskamy, jeśli ktoś nie chce z niej skorzystać.

      Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

      Ok. 70% wszystkich autorów projektów zgłasza się do nas z prośbą o pomoc
      w większym lub mniejszym zakresie. Myślę że to całkiem sporo, jestem pewna, że obecnie głównym bodźcem nie jest już niewiedza a chęć, aby było „więcej, lepiej!“. Dzięki temu obserwujemy fantastyczny, stały wzrost profesjonalizmu opracowanych kampanii. Do autorów, którzy pragną samodzielnie przygotować projekt,
      w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń, przed samym startem kampanii wysyłamy zawsze garść sugestii i porad, w delikatny sposób argumentując potrzebę zmian.

      Podsumowując: na co możesz liczyć ze strony opiekuna zbiórki?

        Mogą Cię zainteresować

        Skomentuj