Crowdfunding i gry wideo – 10 największych kampanii

Przeczytasz w 6 minut Crowdfunding
Autor 6 marca 2017

Które gry zebrały najwięcej funduszy w historii crowdfundingu? Jakie są najpopularniejsze gatunki i kto z branży najchętniej korzysta z tej formy finansowania? Przedstawiamy 10 największych kampanii w historii crowdfundingu w branży gier wideo.

Crowdfunding i gry idą ze sobą w parze od początku. Z pewnością nie jest to związek z rozsądku, a raczej doskonały przykład symbiozy. Twórcy, którzy w klasycznym systemie wydawniczym nie mieliby cienia szansy na realizację swojego projektu, mogą nie dość, że zebrać fundusze, to jeszcze zbudować odpowiednie zainteresowanie i szum wokół swojego tytułu. Ich sukcesy przekładają się natomiast na postrzeganie crowdfundingu jako poważnej metody finansowania projektów (część z tytułów na liście w momencie zamknięcia kampanii biło rekord platform, na których były realizowane).

Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej dziesięciu tytułom, które zebrały najwięcej funduszy w historii crowdfundowanych gier. Sprawdzamy jakie są ich losy po zamknięciu kampanii, rezultaty pracy zespołów lub aktualny stan przygotowań.

10. Yooka-Laylee (£ 2.090.104 – około $ 2.500.000)

Nasze zestawienie zaczynamy tytułem nawiązującym i wyprodukowanym przez część zespołu odpowiadającego za kultowe Banjo-Kazooie na Nintendo 64. Klimat i mechanika rozgrywki zbliżają ten tytuł do swojego pierwowzoru stając się niemalże jego remasterem na current-genowe platformy. I nie ma w tym nic złego! W końcu Banjo-Kazooie obok Goldeneye był jednym z tych tytułów, dla których każdy chciał kupić 64-bitowy system Nintendo. Premiera gry jest zapowiedziana na kwiecień tego roku.

9. Broken Age ($ 3.336.371)

Można powiedzieć, że tytuł od którego wszystko się zaczęło. W 2012 roku Kickstarter działał na rynku trzy lata i był raczej kojarzony jako forma finansowania niewielkich projektów przez niezależnych developerów. Wtedy pojawił się Tim Schafer (znowu on!) i projekt o roboczej nazwie Double Fine Adventure. Początkowo projekt miał służyć sfinansowaniu filmu dokumentalnego dotyczącego produkcji gry. Jednak ograniczenia związane z zobowiązaniami kontraktowymi nad produkowanymi już grami doprowadziły do sytuacji, w której niektóre elementy procesu produkcji nie mogłyby być dokumentowane. Wtedy podjęto decyzję o równoczesnych pracach nad kompletnie nowym tytułem i kręceniem filmu. Reszta jest już historią. W ciągu jednego dnia udało się przekroczyć cel finansowy projektu by na koniec zamknąć się w przeszło $3 mln. Rezultatem jest bardzo dobra gra point-and-click, która odkurzyła ten nieco zapomniany gatunek. Projekt przez pewien czas pozostawał rekordowym sukcesem na Kickstarterze (parę miesięcy później przebił go Pebble), stając się dowodem na to, że crowdfunding jest realną alternatywą dla innych form finansowania gier komputerowych.

8.Psychonauts 2 ($3 829 024)

Jeżeli nie graliście w pierwszą część Psychonautów, koniecznie musicie to nadrobić! Gra, mimo, że nie osiągnęła sukcesu rynkowego zalicza się do tytułów o statusie kultowego. Świetny klimat i fabuła, interesująca mechanika rozgrywki i przyjemność płynąca z grania czynią tę platformówkę zjadliwą nawet po latach. Dlatego nie powinno dziwić, że wydanie kontynuacji zostało masowo wsparte przez wszystkich, którzy chcieli poznać dalsze losy Raza będącego protagonistą poprzedniej części. Jest to równocześnie pierwszy z dwóch projektów na liście, które zdobyły finansowanie na platformie Fig. Aha i czy wspomnieliśmy, że za produkcją tego tytułu stoi Tim Schafer(znowu on!). Premiera gry jest zapowiadana na 2018 rok.

7. Pillars of Eternity ($ 3.986.929)

Obsidian i jego flagowe RPG. Podobnie jak niektóre z tytułów na liście (Shenmue III, Bloodstained, Torment) w momencie zakończenia kampanii, rekordzista w kategorii “gry” na Kickstarterze. I nie powinno to dziwić. Mamy do czynienia ze świetnych erpegiem, który w 2015 był kilkakrotnie nominowany do tytułu gry roku (m.in. przez IGN) i zdobył kilka tytułów najlepszej gry w swoim gatunku. Do lutego 2016 gra sprzedała się w przeszło 700 tysiącach egzemplarzy, doczekała się dwuczęściowego dodatku i sequelu (o którym piszemy dalej).

6. Mighty No. 9 ($ 4.031.550)

Jeden z licznych na liście “duchowych spadkobierców”. Tym razem Mega Mana. Mamy więc do czynienia z platformówką 2D, w której duży nacisk kładzie się na szybką arcade’ową akcję. Niestety, o ile w przypadku następnego na liście Tormenta, Mighty №9 zebrał bardzo mieszane recenzje. Krytykowano głównie kwestie techniczne, jak i jakość wykonania niektórych elementów tytułu (m.in. voice acting). Stale przekładana premiera nie przyczyniła się również na zadowolenie fanów i wspierających. Mimo to jest to, jego sukces dowodzi tego,że gatunki, które potencjalnie wydają się martwe, stale mogą rozwijać się dzięki wsparciu dużej społeczności graczy.

5. Torment: Tides of Numenera ($ 4.188.927)

Jeszcze ciepły tytuł, który miał premierę zaledwie kilka dni temu. Jest to zarazem pierwsza gra na liście, w którą możemy już zagrać. Radość jest podwójna,bo jest to także pierwszy sukces Techlandu w roli wydawcy. Gra jest duchowym spadkobiercą kultowegoPlanescape Torment, uznawanego za jeden z najlepszych erpegów w historii. Jest to chyba także tytuł, na który najbardziej czekaliśmy spośród wszystkich na tej liście. Niektórzy z nas mieli już okazję zagrać w Tides of Numenera i możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że jest ona równie dobra co oryginał. Gra obecnie zbiera bardzo pozytywne recenzje.

4. Pillars of Eternity II: Deadfire ($ 4.407.598)

Na początku tego roku Obsidian, trzymając się tradycji, zwrócił się ku społeczności zbierając fundusze na kontynuację Pillars Of Eternity. Tym razem wydawca zdecydował się wybrać Fig kosztem Kickstartera. Ryzyko się opłaciło, bo główny cel finansowy osiągnięto już po 23 godzinach, zaś licznik ostatecznie zatrzymał się na kwocie czterokrotnie wyższej. Jesteśmy pewni, że widząc ten tytuł już zdecydowaliście, czy będziecie czekali na jego premierę z wypiekami na twarzy czy kompletnie Was nie będzie obchodziła. Cóż, tak jest z tą serią — “kochaj, albo rzuć”. My skłaniamy się chyba ku pierwszej opcji ;)

3. Bloodstained: Ritual of the Night ($ 5.545.991)

Kolejna gra i kolejny kultowy twórca. Tym razem mowa o Koji Igarashi, producencie Castlevanii. Jak myślicie, o czym opowiada Bloodstained? Zgadliście — wcielacie się w rolę łowcy demonów, który musi przemierzać wnętrza mrocznego zamku by uratować swoje życie i dokonać zemsty. Gatunek pewnie też już rozszyfrowaliście. Bloodstained, będzie klasycznym side-scrollerem z elementami RPG. Kampania na Kickstarterze miała pokazać rzeczywiste zapotrzebowanie na podobne tytuły. 64 tysiące wspierających i $5,5 mln dosadnie udowodniły, że gatunek wcale nie umarł. O tym jednak przekonamy się dopiero w pierwszym kwartale 2018 roku po premierze tytułu.

2. Shenmue III ($ 6.333.296)

Pierwsza część Shenmue była świetną grą, która miała tylko jeden problem — pojawiła się na nieodpowiedniej platformie (biedny Dreamcast). Ci, którzy mieli jednak z nią styczność z pewnością nadal pozostają pod olbrzymim wrażeniem. Podobnie było z częścią drugą. Świetne oceny społeczności i recenzentów nie przyczyniły się jednak do szybkiego wydania kolejnego epizodu serii. Ten do roku 2015 pozostawał typowym “pułkownikiem”. Dopiero przejęcie przez twórcę gry Yu Suzuki licencji do tytułu od Segi przyspieszyło bieg wydarzeń. W czerwcu uruchomiono kampanię na Kickstarterze. Po ośmiu godzinach osiągnięto cel finansowy — $2 mln. Obecnie gra znajduje się w fazie produkcji z datą premiery wyznaczoną na grudzień bieżącego roku. Jak do tej pory niepobity rekordzista w kategorii “gry” na Kickstarterze.

1. Star Citizen ($ 144.699.782)

Nie tylko najchętniej finansowana w historii crowdfundingu gra, ale także największy projekt w historii CF w ogóle (nie licząc kampanii The DAO). Obecny stan finansowania projektu (a pamiętajmy, że po zebraniu na Kickstarterze $2,134,374 licznik się nie zatrzymał, twórcy przenieśli fundraising na swoją stronę www) czyni ten tytuł jednym z najdroższych w historii wirtualnej rozrywki. Aby zrozumieć skalę sukcesu wystarczy porównać zebraną przez Star Citizen kwotę z tą, która znajduje się przy zajmującym drugie miejsce na liście Shenmue III.

Zapytacie więc dlaczego Star Citizen tak bardzo przyciąga nasze portfele? Odpowiedzi może być kilka:

  • osoba Chrisa Robertsa, twórcy kultowego Wing Commander, który na gatunku space opera zjadł zęby,
  • skala i ambicja projektu, m.in. wielkość świata gry, liczba oferowanych graczom aktywności czy dbałość twórców o szczegóły,
  • widoczna na każdym kroku jakość, począwszy od grafiki, możliwościach technicznych silnika gry, czy obsadzie (Gary Oldman, Mark Hamill, Mark Strong, Andy Serkis – można wymieniać w nieskończoność),
  • model otwartej produkcji, polegający na stałym ulepszaniu i rozbudowywaniu gry przy równoczesnej możliwości grania w ten tytuł.

Niektóre z tych nazwisk przewijały się już w naszym zestawieniu, inne nie. Sprawdźcie, którzy tytani gamedevu korzystali z crowdfundingu do realizacji swoich projektów!

    Szkolenia

    Skomentuj

    Jak Facebook i my możemy pomóc walczyć z Fake News?

    Przeczytasz w 20 minut Collaboration
    Autor 28 lutego 2017

    Trend fake news rośnie w błyskawicznym tempie z niekorzyścią dla opinii publicznej i zdrowego rozsądku. Pisaliśmy o nim szerzej i o tym, co możemy zrobić, aby z tą plagą walczyć, w naszym wcześniejszym tekście. Teraz bierzemy pod lupę social medium, które może albo przyspieszyć ten trend albo zdecydowanie go zahamować. Jak?

    Fałszywe informacje mają na Facebooku większą nośność niż prawdziwe. Problem pogłębia system priorytetyzacji i personalizacji treści, o którym pisaliśmy w tekście poświęconym zjawisku filter bubble. Algorytmy Facebooka dają pierwszeństwo zdarzeniom popularnym i trendującym, ale nie rozróżniają informacji prawdziwej od fałszywej. Rezultat? Gdy ludzie chętnie coś udostępniają, nawet jeśli jest to bzdura, szansa na to, że pojawi się to w Waszych aktualnościach jest wysoka.

    Tuż po wyborach w USA, sam Mark Zuckerberg postanowił zabrać głos w kwestii epidemii fake news i fałszywych informacji.

    Jak Facebook planuje sprawniej radzić sobie z tym problemem?

    • silniejsza wykrywalność dezinformacji przez algorytmy
    • prostszy system zgłaszania fałszywych informacji
    • “etykietki” ostrzegawcze
    • weryfikacja jakości tzw. artykułów powiązanych
    • obostrzenia w systemie reklam
    • bliższa współpraca z podmiotami zajmującymi się fact-checkingiem
    • konsultacje i współpraca z dziennikarzami pod kątem usprawnień

    Przyjrzyjmy się kilku z tych rozwiązań.

    Ludzie i crowdsourcing vs AI

    1-_kxhqifa4z0ieyug4cxyiq

    W 2015 roku Facebook wprowadził system raportowania postów o kłamliwym charakterze. Ten mechanizm ma sens, jeżeli postrzega się go jako crowdsourcingowy system weryfikacji informacji. A to wiąże się ze skalą, czyli dużą ilością partycypujących, aby wkład był wiarygodny. Facebook planuje przede wszystkim uprościć proces “oflagowywania” fałszywych informacji. Raportowanie będzie odbywało się za pośrednictwem kilku kliknięć i opcja zgłoszenia fałszywej informacji będzie dostępna z pierwszego poziomu menu.

    Im bardziej będzie to intuicyjne, tym większe prawdopodobieństwo zaangażowania większej grupy użytkowników w zbiorową weryfikację. Jest jednak pewne “ale”. Uzyskanie odpowiedniej ilości zgłoszeń oznacza najczęściej uprzednie dotarcie informacji do dość dużej grupy odbiorców. Czyli zanim kłamliwa wiadomość zniknie z serwisu, najpierw ma szansę zyskać w nim rozgłos.

    Dlatego obok zbiorowej inteligencji użytkowników, Facebook dostrzega jeszcze potencjał w inteligencji sztucznej.

    Zespół Facebooka uczy swój algorytm rozpoznawać informacje fałszywe i o clickbaitowym charakterze poprzez analizę starych wiadomości. Algorytm rozwija się metodą machine learning, ucząc się na bieżąco, automatycznie identyfikując i usuwając wpisy zawierające odpowiednie frazy.

    Facebook Collections

    Według najnowszych informacji innym rozwiązaniem walki z fake news zaproponowanym przez zespół stojący za rozwojem Facebooka jest sekcja Collections. W tej zakładce miałyby znaleźć się informacje od partnerów medialnych, po wcześniejszej weryfikacji Facebooka. Profesjonalni kuratorzy contentu, czyli de facto redakcje, wydawnictwa, mogłyby pomóc diametralnie podwyższyć jakość treści newsowych wyświetlanych użytkownikom. Jak na razie brakuje szczegółowych informacji na temat sposobu działania tego systemu. Jednak warto zwrócić uwagę, że Facebook Collections to także forma walki z konkurencją, czyli Snapchatem. Odpowiednikiem Collections na Snapchacie jest zakładka Discovery, w której znajdują się treści ze źródeł zweryfikowanych przez zespół odpowiadający za rozwój medium.

    Etykiety, konsultacje i współpraca z profesjonalistami

    1-iqjtbh-1os9hnlxmxu7j7q

    Aby udoskonalić swoje usługi i jednocześnie pozostać niezależnym medium, Facebook podjął współpracę z International Fact-Checking Network. Organizacja ta zrzesza takie serwisy jak Snopes, Politifact, ABC News i FactCheck. Ciekawostką jest obecność polskiej instytucji weryfikującej prawdziwość informacji demagog.org.pl. Powyższe organizacje będą wspierać Facebooka w weryfikowaniu i oznaczaniu informacji fałszywych. Wszystkie one, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z serwisem, musiały zaakceptować zbiór zasad gwarantujących transparentność procesu weryfikacji informacji.

    Aby udoskonalić swoje usługi i jednocześnie pozostać niezależnym medium, Facebook podjął współpracę z International Fact-Checking Network. Organizacja ta zrzesza takie serwisy jak Snopes, Politifact, ABC News i FactCheck. Ciekawostką jest obecność polskiej instytucji weryfikującej prawdziwość informacji demagog.org.pl. Powyższe organizacje będą wspierać Facebooka w weryfikowaniu i oznaczaniu informacji fałszywych. Wszystkie one, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z serwisem, musiały zaakceptować zbiór zasad gwarantujących transparentność procesu weryfikacji informacji.

    Partnerzy otrzymają dostęp do specjalnego panelu, w którym będą mogli weryfikować udostępniane przez użytkowników serwisu informacje. Jeżeli co najmniej 2 organizacje stwierdzą fałszywość powielanego postu, wpis zostanie wyraźnie oznaczony jako fałszywy. Można by rzec, że to dodatkowy “bezpiecznik” dla systemów crowdsourcingowego (flagowanie przez użytkowników) i opartego na AI.

    Kolejnym krokiem Facebooka na drodze walki z fake news jestuniemożliwienie zakupu reklam przez użytkowników domen upodabniających się do popularnych i zweryfikowanych redakcji, takich jak np.:

    • buzzfeedfeed.com
    • abcnewscom.co

    Czy to wystarczy?

    Najnowsze rozwiązania pokazują, że Facebook podchodzi do problemu poważnie i przygotowuje przemyślany zespół rozwiązań. Połączenie kilku różnych mechanizmów (crowdsourcing, AI, Collections) może pomóc znacząco wyczyścić serwis z niechcianych oraz kłamliwych treści. Szacunek budzi rozwiązanie oparte o konsultację organizacji trzecich i to z różnych krajów, połączonych w jedną instytucję. Podkreśla to istotny element zachowania niezależności serwisu względem aspektów politycznych.

    Adam Mosretti

    We know there’s more to be done, We’re going to keep working on this problem for as long as it takes to get it right.

    Kliknij i rozwiń

    Adam Mosretti stojący z rozwojem News Feedu Facebooka w swoich wypowiedziach zaznacza, że to dopiero początek walki z fake news. W naszej opinii jest to początek walki po otrzymanym pierwszym ciosie. Prawdziwa weryfikacja tych rozwiązań odbędzie się wraz z ich wprowadzeniem. Najważniejszym elementem będzie dopasowanie i edukacja użytkowników o nowych funkcjach. Pewne jest, że część z nich będzie wymagała ulepszeń, bo jak to mówią “jak nie drzwiami to oknem”. Osoby i organizacje stojące za tworzeniem fałszywych informacji wykorzystają każdą lukę nowego systemu.

      Szkolenia

      Skomentuj

      Narzędzia przydatne w crowdfundingu (1)

      Przeczytasz w 20 minut Crowdfunding
      Autor 23 lutego 2017

      Przy organizacji własnej kampanii finansowania społecznościowego bezcennym wsparciem mogą okazać się właściwe narzędzia oraz aplikacje. Wszystko to dla lepszej organizacji i zarządzania Twoimi zadaniami, notatkami i pomysłami. Postanowiliśmy zaproponować kilka z nich, pokrótce opisując ich możliwości.

      Współautorem tekstu jest Łukasz Święciak.

      Asana

      Prawdopodobnie nie ma lepszego narzędzia do zarządzania pracą zespołu… chyba, że wolisz Trello ;) Asana pozwala na odpowiednie planowanie i koordynowanie zadań, zwalniając Cię ze żmudnego rozpisywania planu dnia w kalendarzu albo co gorsza działania “na czuja”. Wystarczy zalogować się do aplikacji za pośrednictwem telefonu czy wersji przeglądarkowej. Dzięki Asanie z pewnością zaplanujesz najważniejsze procesy w kluczowych momentach zbiórki.

      Milanote

      Ta aplikacja to nowość w kategorii wirtualnych notatników. Interfejs Milanote pozwala na swobodną organizację zapisków. W Milanote stworzysz bazę inspiracji, zapiszesz kontakty do osób zaangażowanych w zbiórkę, czy też przechowasz materiały potrzebne w promocji Twojej inicjatywy.

      Trello

      Aplikację można określić mianem elektronicznej karteczki Post It. Jeżeli bardzo cenisz sobie zapisywanie zadań na kartkach to Trello powinno Ci się spodobać. Appka sprytnie łączy funkcje poprzednich rozwiązań, dlatego musiało pojawić się w naszym zestawieniu. Dzięki tej aplikacji zorganizujesz pracę zespołu, ale również stworzysz dowolną bazę informacji do wykorzystania w organizowaniu swojej zbiórki (np. wytyczne twojej marki, wskazówki dotyczące komunikacji z mediami, informacje prasowe o zbiórce).

      Airtable

      Uwielbiasz tabelki, a Excel dawał Ci w młodości więcej radochy niż Paint? Jeżeli tak, to na pewno pokochasz Airtable. To kolejna appka z kategorii organizacyjnych. Jej przewagą nad innymi jest uniwersalność i możliwość dostosowania interfejsu do Twoich potrzeb.

      Brand24

      Promocja nie obejdzie się bez odpowiedniej analizy i monitoringu sieci. Brand24 to najlepszy wybór w tej kategorii. Wykorzystaj go do śledzenia dyskusji nt. Twojej kampanii w internecie i szybkiej reakcji . Dzięki temu narzędziu możesz szybko reagować na serdeczne (choć nie tylko) wzmianki, które nie zawsze pojawią się, np. w postaci Facebookowych powiadomień.

      Buffer

      Wszystkie kanały social media w jednym miejscu — oto Buffer. Zarządzając wieloma profilami w różnych mediach społecznościowych można dostać rozdwojenia jaźni. Buffer pozwala z łatwością zaplanować komunikację w kilku kanałach bez potrzeby przełączania się między zakładkami. Dodatkowo, Buffer zaoferuje Ci dostęp do narzędzi analitycznych. Czyli wszystko to, co pozwoli jeszcze sprawniej i szerzej promować Twoją kampanię.

      Tweetdeck

      Swoje wysiłki promocyjne koncentrujesz przede wszystkim na Twitterze? Poznaj Tweetdeck. To narzędzie delikatnie reorganizuje interfejs portalu pozwalając na dynamiczne obserwowanie społeczności skupionej wokół Twojego profilu, zarządzanie wieloma kontami oraz planowanie publikacji tweetów.

      MailChimp

      Wchodzimy w obszar komunikacji ze wspierającymi. Nieodzownym jej elementem jest newsletter i mailing. W tym przypadku rekomendujemy MailChimpa. Pozwala on na dość proste konstruowanie wiadomości w ramach wysyłek masowych oraz zarządzanie listami kontaktów. Wszystko to w podstawowej wersji dostępnej za darmo, więc naprawdę warto spróbować.

      Boty dla Messengera

      Na sam koniec proponujemy wykorzystanie botów w komunikacji ze wspierającymi. Świeżym, polskim przykładem ich wykorzystania jest możliwość gry o wirtualny milion złotych za pomocą Messengera. Boty ułatwiają komunikację i promocję, mając potencjał, by w przyszłości stać się rozwiązaniem nieodłącznym w przypadku kampanii crowdfundingowych.

      Współautorem tekstu jest Łukasz Święciak.

        Szkolenia

        Skomentuj